RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MELAYU TAHUN ENAM
Kelas : Tahun 6
Bilangan Murid : 33 orang
Tarikh : 12 Oktober 2011
Masa : 8.00 – 9.00 pagi
Matapelajaran : Bahasa Melayu
Tema/ tajuk : Kemasyarakatan/Kerjasama Asas Kesejahteraan Hidup
Pelajaran Lepas : Amalan Berbudi Hidup Harmoni
Bidang Pengajaran : Sosial
Objektif : Pada akhir pelajaran murid akan dapat:
i. Mendengar dan menerima arahan dengan betul untuk bertindak balas
ii. Merujuk ensiklopedia dan tesaurus untuk mendapatkan maklumat
iii. Melaksanakan pesanan dengan cepat dan tersusun
iv. Menulis ayat dalam bentuk tulisan berangkai untuk membentuk sebuah karangan pendek
Bahan Bantu Mengajar : Papan tulis, kapur, kertas, lembaran kertas kerja,
power point dan cakera liut.
Nilai Moral : Kerjasama, hormat-menghormati, kejujuran, bertolak
ansur, berdisiplin, prihatin, proaktif dan bertoleransi
Kemahiran Berfikir : Mengkategori, merumus, membuat urutan, menyusun
atur, membuat kaitan dan perhubungan, membuat
gambaran, mencirikan dan menjana idea.
atur, membuat kaitan dan perhubungan, membuat
gambaran, mencirikan dan menjana idea.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MELAYU TAHUN ENAM
2011
Masa
|
Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(10 minit)
8.00-8.10 pagi
|
Konsep kerjasama dalam kehidupan
Guru membahagikan murid kepada 6 kumpulan setiap kumpulan mengandungi 5 orang murid.
Murid
diberikan permainan menyampaikan maklumat melalui membisik maklumat
yang diperolehi kepada setiap ahli kumpulan. Ahli yang terakhir mendapat
maklumat tersebut akan menulisnya dipapan tulis.
Kumpulan yang kurang kesalahan maklumat yang diteriam akan dikira pemenang.
|
1. Guru
memberikan sehelai kertas kepada setiap wakil bagi setiap kumpulan
untuk membaca mesej yang terdapat pada kertas yang diberikan
2. Murid hendaklah menghafal mesej tersebut untuk disampaikan kepada kawan tanpa didengar oleh kumpulan yang lain
3. Murid
yang pertama menerima mesej akan membisik kepada kawan yang kedua dan
seterusnya sehingga murid yang terakhir menerima mesej akan menulis
mesej yang telah diterima di papan tulis
4. Guru memerhati dan memberikan arahan kepada murid sepanjang permainan dijalankan
|
Bahan:
Kertas
Papan tulis
Kapur
Nilai:
Kejujuran
Kerjasama
Tanggungjawab
Berdisiplin
Hormat-menghormati
Kemahiran berfikir:
Membuat urutan
Menganalisis
Mengenalpasti
|
8.10-8.30 pagi
(20 minit)
|
Kepentingan kerjasama dalam kehidupan bermasyarakat
Guru
memberikan situasi yang mana baru-baru ini telah berlaku kebakaran di
sebuah tempat yang berhampiran dengan tempat tinggal murid.
Kebakaran
itu telah menyebabkan 5 buah rumah terbakar dan 5 buah keluarga
kehilangan tempat tinggal dan keperluan harian seperti pakaian, makanan
dan lain-lain keperluan.
|
1. Guru memberikan situasi kebakaran kepada murid
2. Guru bertanyakan kepada murid apakah tindakan mereka sekiranya berlaku kebakaran di kawasan tempat tinggal mereka
3. Murid memberikan pendapat berdasarkan kepada situasi yang diberikan oleh guru
4. Guru
meminta murid menyenaraikan tindakan yang akan mereka ambil sekiranya
berlaku kebakaran di kawasan tempat tinggal mereka dan membincangkan
dalam kumpulan
5. Guru
mengawal dan menggalakan perbincangan dengan pergi kepada setiap
kumpulan dan bertanya kepada bagi menggalakkan murid untuk berfikir
6. Murid membacakan hasil perbincangan dengan wakil bagi setiap kumpulan membacakannya dihadapan kelas.
7. Guru memerhati dan mendengar sambil membuat pembetulan sekiranya perlu
8. Guru
memberikan tugasan kepada murid dengan menyenaraikan nilai-nilai murni
yang terdapat dalam petikan dan membina ayat daripada perkataan yang
telah digariskan
|
Bahan bantu Mengajar:
1.Kertas
2. Power point
3. Lembaran kertas kerja
Nilai:
Kerjasama
Hormat-menghormati
Proaktif
Kemahiran berfikir:
Menjana idea
Membuat analisis
Menyusun atur
Membuat kaitan
Menyatakan sebab
|
8.30-8.50 pagi
[20 minit]
|
Masyarakat Majmuk
Guru
menunjukkan tayangan video masyarakat majmuk di Malaysia yang
mempunyai budaya, kepercayaan dan pakaian mereka berdarkan kaum
masing-masing
|
1. Guru bertanya kepada murid apakah yang dimaksudkan dengan masyarakat majmuk seperti dalam tayangan video yang telah ditunjukkan
2. Guru memberikan ensiklopedia kepada murid untuk mencari maklumat tentang masyarakat majmuk di Malaysia
3. Murid mencari maklumat tersebut dalam kumpulan dengan merujuk kepada ensiklopedia
4. Guru membimbing murid dan menunjukkan cara mencari maklumat dalam ensiklopedia kepada murid
5. Murid diberi latihan secara individu untuk membuat satu karangan pendek mengenai masyarakat majmuk di Malaysia
6. Guru membimbing cara penulisan karangan pendek daripada pengenalan, isi dan penutup
7. Murid membuat latihan sebagai kerja rumah
|
Bahan Bantu Mengajar:
Cakera liut
Ensiklopedia
Nilai:
Kerjasama
Toleransi
Hormat-menghomati
Prihatin
Bertolak-ansur
Kemahiran berfikir:
Mencari maklumat
Membuat analisis
Menyusun atur
Mentafsir
Mencirikan
Mengumpul maklumat
Membuat kaitan dan perhubungan
Menjana idea
|
8.50-9.00
[10 minit]
|
Pengukuhan
Sesi soal jawab
Cara penulisan karangan pendek
Pemerenganan karangan
Penanda wacana
Struktur ayat
Kerja rumah
|
1. Guru bertanya kepada murid apakah yang kaum-kaum yang terdapat di Malaysia berdasarkan tayangan video yang ditunjukkan
2. Murid
menyenaraikan kaum-kaum yang terdapat di Malaysia seperti yang
dilihat, pengetahuan sedia ada dan rujukan melalui ensiklopedia.
3. Murid membuat latihan yang diberikan oleh guru iaitu karangan pendek masyarakat majmuk di Malaysia
|
Bahan Bantu mengajar:
Buku latihan penulisan bahasa melayu
Nilai:
Kejujuran
Tanggungjawab
Prihatin
Kemahiran berfikir:
Menjana idea
Mencirikan
Menyusun atur
Membuat analisis
|
Kekuatan :
Selesai
menjalankan p&p ini saya berasa puas hati kerana objektif yang
telah dirancang tercapai. Murid-mruid begitu seronok menjalankan
aktiviti yang dirancang. Selain itu murid juga berseronok apabila di
arahkan membuat aktiviti dalam bentuk kumpulan dan mereka memberi
kerjasama yang baik. Mereka juga mengikut arahan yang diberi oleh guru.
Mereka juga aktif menjawab soalan yang diaju guru.
Kelemahan :
Sepanjang
menjalankan proses p&p ini terdapat juga kelemahan pada rancangan
mengajar yang saya sediakan ini. Antara kelemahan yang dapat saya kenal
pasti adalah masalah masa. Masa set induksi yang sepatutnya 10 minit
sahaja namun aktiviti tersebut memakan masa lebih daripada 10minit. Ini
kerana saya mengambil masa dalam pembahagian kumpulan dan memberi
penerangan kepada beberapa orang murid. Ada segelintir daripada murid
yang agak sedikit lambat dan mereka memerlukan penerangan yang
berulang-ulang kali dan ini memakan masa. Selain itu murid juga agak
bising ketika aktiviti kumpulan dijalankan dan sewaktu menjawab soalan.
Ini disebabkan mereka terlalu aktif dan terlampau teruja untuk menjawab
soalan.
Tindakan/ Penambahbaikan :
Masalah
dalam p&p yang telah saya jalankan tersebut harus diatasi supaya
ia tidak lagi berlaku pada p&p saya yang seterusnya. Beberapa
langkah perlu diambil perlu saya ambil supaya saya tidak mengalami
kesilapan yang serupa. Seharusnya saya perlu menerangkan dengan lebih
teliti dan jelas supaya murid paham arahan yang saya berikan. Bagi
murid yang lemah tersebut saya boleh meminta rakan mereka untuk
menerangkan kepada mereka supaya saya tidak perlu menerangkan
berulang-ulang kali dan ia tidak perlu memakan masa yang lebih dari
waktu yang dirancangkan. Selain itu saya perlu bijak untuk mengawal
suasana bising di dalam kelas. Semasa mereka memberi soalan saya boleh
memilih murid secara rawak supaya tidak terjadi suasana bising billa
murid-murid berebut menjawab soalan guru. Selain itu, saya perlu pergi
dari kumpulan ke kumpulan supaya mereka tidak bermaind dan bising
semasa mereka menjalankan aktiviti yang diberi oleh saya.
No comments:
Post a Comment