Rancangan
Pelajaran Harian
Matapelajaran
: Kemahiran Hidup
Kelas :
Tahun 6
Hari :
Selasa
Tarikh :
23.08.2011
Masa :
1200-1300
Unit :
Jahitan
Tajuk :
Penghasilan Artikel
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran ini, murid dapat :
- · Mengenal pasti bahan terpakai untuk dikitar semua.
- · Menjahit artikel mudah daripada bahan terpakai.
Nilai –
nilai murni :
- · Yakin Diri
- · Berdikari
- · Kerjasama
Kemahiran
Bernilai Tambah :
- · Kecerdasan pelbagai.
Bahan
bantu mengajar :
- · Buku Teks
- · Slaid Power Point
- · LCD
- · Komputer Riba
- · Artikel (uncang)yang telah siap dihasilkan.
PROSEDUR
PELAKSANAAN
|
ISI
PELAJARAN PENGETAHUAN
|
KEMAHIRAN
|
AKTIVITI
p&p
|
BBM/Nilai/Teknik
KMD/strategi/
catatan/KBKK
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Menggunakan kemahiran berfikir dengan kreatif dan
kritis melalui soaljawab.
|
Kamahiran bersoaljawab.
|
1. Guru bersoal jawab dengan murid.
(a) Apakah barang yangsaya pegang sekarang?
(b) Bolehkah kamu menghasilkan sendiri uncang ini?
2. Guru mengaitkan jawapan murid dengan pelajaran pada hari ini.
|
ABM/BBM:
Uncang
Nilai:
yakin
|
Perkembangan
Langkah 1
(10 minit)
|
Menyenaraikan bahan kitar semula.
|
Kemahiran berfikir.
|
1. Murid diminta melihat tayangan slaid power point.
2. Guru meminta murid menyebut tentang bahan kitar semula yang terdiri
daripada kain kelengkapan rumah tangga dan pakaian.
|
ABM/BBM:
LCD (power point)
Nilai: yakin, berani mencuba dan mengemukan
pendapat
|
Langkah 2
(12 minit)
|
Mencadangkan artikel-artikel yang sesuai dihasilkan
dengan menggunakan bahan kitar semula.
|
Kemahiran Berfikir.
|
1. Murid diminta mencadangkan artikel-artikel yang sesuai dihasilkan
dengan mengunakan bahan kitar semula.
2. Guru memberitahu bahawa projek jahitan artikel mudah yang akan dibuat adalah
uncang.
|
ABM/BBM:
Uncang
Nilai: yakin, berani mencuba dan mengemukan
pendapat
KBKK: Menganalisis
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Menghasilkan uncang berpandukan rujukan.
|
Kemahiran menggunakan alatan tangan jahitan.
|
1. Furu menunjukkan cara menghasilkan uncang berpandukan slaid power
point dan juga buku teks pada halaman 71 hingga 73.
2. Guru mengedarkan kit jahitan dan meminta murid menjahit uncang seperti
yang terdapat dalam slain power point dan buku teks.
|
Alatan tangan perkebunan
Nilai: yakin
KBKK: menganalisa
|
Langkah 4
(18 minit)
|
Hasil Kerja
Penilaian
|
1. Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2. Setiap kumpulan dikehendaki memastikan alatan dan bahan dalam set
jahitan cukup sebelum disimpa di tempat asalnya.
3. Guru menyemak hasil kerja murid.
|
ABM/BBM:
Buku teks
Nilai: yakin,
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
|
1. Guru memberi penghargaan positif kepada murid yang telah membuat
latihan dengan baik.
2. Guru membuat rumusan tentang tajuk.
|
Nilai: Berusaha, tekun, sabar
|
REFLEKSI:
Kekuatan:
Kekuatan:
Murid
berasa sangat serook apabila mereka masuk kepada bab jahitan. Mereka sungguh
teruja dan berusaha untuk menyiapkan kerja yang diberi oleh guru. Sepanjang
P&P dijalankan mereka sangat aktif dan bersungguh-sungguh untuk menyiapkan
tugasan yang diberi walaupun mereka terpaksa dengan rakan-rakan mereka alatan
jahitan.Secara keseluruhannya objektif dapat dicapai.
Kelemahan:
Walaupun
objektif dapat dicapai dalam p&p ini namun terdapat beberapa kelemah yang
dapat saya kenal pasti sepanjang p&p di jalankan. Antaranya ialah murid
terpaksa berkongsi alatan untuk membuat tugasan. Ini menyebabkan mereka lambat
untuk menyiapkan tugasan mereka kerana terpaksa menunggu giliran. Selain itu
juga ada segelintir daripada mereka berebut-rebut untuk menggunakan alatan
tersebut kerana tidak mahu menunggu dan juga membuat suasana di dalam kelas
agak sedikit bising.
Langkah
mengatasi:
Jahitan
merupakan tajuk yang digemari oleh murid dan mereka begitu teruja untuk membuat
tugasan yang diberi oleh guru. Namun di sebabkan oleh kekurangan bahan dan
alatan ini akan memberi sedikit masalah kepada mereka. Oleh itu saya haruslan
mengambil jalan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Bagi mengatasi masalah
ini saya haruslah tidak berharap pada alatan yang di sediakan sekolah
semata-mata. Saya harus memesan mereka membawa alatan yang sedia ada di rumah.
Alatan yang perlu mereka sediakan tidaklah terlalu sukar dan susah untuk
murid-murid sediakan. Selain itu saya juga harus mengawal kelas supaya mereka
tidak membuat bising.
No comments:
Post a Comment