RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MIKRO.
Mata
pelajaran : Dunia Seni Visual
Tarikh : 3 November 2011
Tahun : Tahun 2
Bidang : Membentuk dan membuat
binaan.
Aktiviti : Model
Tema : Alam Benda
Tajuk : Lori
Masa : 60 minit.
Media : Alatan : Gunting,
berus warna dan bekas warna
Bahan : Kotak, pelekat, penutup botol dan
warna air.
Pendekatan : Kecerdesan pelbagai,
konteksual, kemahiran berfikir dan
Pemerhatian.
Kaedah : Demontrasi
EMK : Kreativiti dan
inovatif dan TMK
Bahan Bantu
Mengajar : Contoh model lori dan slaid show (ICT)
STANDARD
KANDUNGAN.
1. Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan, objek buatan manusia dan karya seni.
2. Aplikasi pengetahuan kefahaman dan kemahiran bahasa senia visual
3. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian dan teknologi dalam karya seni.
4. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
STANDARD
PEMBELAJARAN.
3.1 Persepsi
Estetik.
Murid dapat
mengenali, menamakan dan memahami bahasa seni visual yang terdapat pada karya
seni.
3.1.1 Unsur
Seni
3.1.1.1 Rupa – geometri
3.1.1.2 Bentuk – 3 Dimensi (konkrit)
3.1.2 Prinsip
Rekaan
3.1.2.1 Imbangan – simetri
3.2 Aplikasi
Seni
Murid dapat
mengaplikasikan menerusi penggunaan media dan teknik dalam aktiviti seni.
3.2.1
Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media.
3.2.1.1. Alatan – Gunting dan
pelekat.
3.2.1.2 Bahan – Kotak, warna air dan
penutup botol
3.2.2.
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan binaan.
3.2.2.2 Teknik – membentuk model kenderaan.
3.3 Ekspresi Kreatif.
Murid dapat mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni
visual
dalam menghasilkan karya senia 3D.
3.3.1
Memilih dan memanipulasikan bahan secara kreatif.
3.3.2
Menggunakan unsur seni dalam penghasilan karya.
3.3.3
Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual.
3.4 Apresiasi Seni
Murid dapat membuat apresiasi
terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan
bahasa
seni visual.
3.4.1 Mempamerkan hasil karya yang dihasilkan.
3.4.2 Menceritakan karya sendiri secara lisan.
3.4.3 Menghargai karya sendiri dan rakan.
Langkah
|
Standard pembelajaran
|
Ilustrasi / Fasa/ SDK
|
Set Induksi
(10 minit)
|
Persepsi Estetik
·
Guru
menunjukkan contoh-contoh gambar lori.
·
Murid
melihat dan mengenalpasti rupa bentuk lori.
·
Guru
menerangkan unsur bentuk dan rupa.
·
Guru
mengaitkan gambar lori dengan membentuk binaan model lori.
·
Guru
menunjukkan contoh hasil binaan model lori yang telah siap kepada murid.
|
SDK : FASA PERSEDIAAN
1.1.6 Mengenalpasti
ciri objek, situasi atau fenomena dengan tepat.
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Aplikasi Seni
·
Guru
menunjukkan cara membentuk model lori.
·
Murid-murid
diminta mengeluarkan bahan yang akan digunakan untuk menghasilkan model lori.
·
Murid
membentuk model lori melalui langkah-langkah yang ditunjukkan oleh guru.
|
FASA IMAGINASI
2.2.6 Mencabar dan
menilai maklumat baharu yang diperoleh sama ada memerlukan tindakan susulan
atau diketepikan.
-Slide show
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Ekpresi Kreatif
·
Murid-murid
membentuk binaan model lori.
·
Murid-murid
mencantum dan mewarnakan kotak yang telah disediakan mengikut kreativiti
masing-masing.
·
Guru
membimbing murid.
·
Murid
membuat kemasan pada model lori.
|
FASA PERKEMBANGAN
3.1.1 Menokok tambah
idea
3.1.4 Memberi pelbagai
contoh berkaitan dengan tugasan
3.1.5 Memberi pelbagai
kategori atau aspek.
|
Penutup
(10 minit)
|
Apreasiasi Seni
·
Murid
menceritakan pengalaman masing-masing semasa membentuk model lori.
·
Guru
membuat rumusan tentang hasil yang telah dibuat.
|
FASA TINDAKAN
4.2.3
Mempraktikkan
proses kreatif untuk menghasilkan idea baharu secara berterusan.
·
Elemen
Kreativiti
·
Elemen
keusahawanan
|
REFLEKSI PEMEBELAJARAN
MIKROPENGAJARAN
KEKUATAN
Kelebihan
dan kekuatan yang dapat dikenalpasti semasa menjalankan tugasan untuk
pengajaran mikropengajaran ialah penggunaan slaid power point juga
menarik minat murid dan murid. Mereka begitu teruja apabila melihat slaid yang
ditayangkan pada hadapan kelas. Murid juga paham kehendak guru dengan jelas dan
dapat mengaitkan set induksi dengan isi pelajaran.
Selain
kelantangan suara juga banyak membantu dalam pengajaran ini. Suara yang lantang
akan dapat memudahkan murid mendengar seterusnya membantu pemahaman murid
terhadap apa yang disampaikan oleh guru. Selain itu, kelantangan suara juga
menunjukkan ketegasan dalam menyampaikan sesuatu. Hal ini kemudian akan memberi
kesan kepada tumpuan dan fokus murid. Murid akan lebih tertumpu kepada
penyampaian isi pelajaran tanpa menghiraukan gangguan-gangguan lain. ketegasan
dalam menyampaikan pelajaran juga akan membuatkan murid lebih hormat kepada
guru.
Kejelasan memberikan arahan juga
merupakan kekuatan yang dikenalpasti dalam penyampaian pelajaran. Kejelasan
penyampaian memainkan peranan dalam kefahaman murid. Hal ini sangat berkaitan
dengan tindakan susulan murid. Arahan yang diberi jelas, memudahkan murid
faham, seterusnya melakukan tugas mengikut arahan dan panduan yang diberikan.
Tindakan susulan oleh murid yang tepat menunjukkan kefahaman murid terhadap
penyampaian guru berkenaan isi pelajaran.
KELEMAHAN
Setiap
kekuatan pasti ada kelemahan begitu juga dengan pengajaran mikro saya. Walaupun
tayangan power point itu menarik minat murid namun ia tidak sesuai bagi
pengajaran yang singkat seperti pengajaran mikro.ia memakan masa untuk penjaran
itu dan lari dari masa yang ditetapkan.Ketepatan masa penting bagi memastikan
proses pengajaran dan pembelajaran (PnP) berjalan dengan baik dan lancar.
Kelemahan dan kekurangan seterusnya
ialah masalah dalam pemantauan kelas. Guru didapati hanya berada di hadapan
kelas sahaja tanpa memantau aktiviti murid di setiap penjuru kelas. Guru
seharusnya berjalan dan memantau setiap aktiviti murid. Melalui cara itu, guru
dapat mengawal keadaan dan suasana kelas dengan lebih baik. Selain itu juga,
guru dapat membantu murid dengan lebih dekat.
LANGKAH
MENGATASI
Untuk
penjaran yang lebih baik pada masa akan datang setiap kelemahan dan kekurangan
haruslah di atasi.Ini bertujuan untuk meningkatkan kualiti pengajaran pada masa
akan datang. Berdasarkan kelemahan dan kekurangan dalam tugasan pengajaran
mikro ini saya harus lebih peka dengan masa. Masa memainkan peranan yang
penting dalam sesuatu pengajaran. Pengajaran yang baik adalah menepati masa
seperti yang dirancang di dalam Rancangan Pengajaran Harian yang telah
disediakan terlebih awal. Ketepatan masa harus diambil kira dari awal hinggalah
tamat sesi pengajaran.
Selain itu guru perlu sentiasa
bergerak dan berjalan ke setiap sudut kelas bagi memantau dan melihat setiap
aktiviti yang dilakukan oleh murid ketika PnP berjalan. Kaedah ini sangat
membantu guru dalam mengawal murid di dalam kelas, sama ada mengawal tingkah
laku murid, atau membantu ketidak fahaman murid terhadap pelajaran secara seta
merta. Perkara ini perlu dilakukan oleh setiap guru dalam proses PnP di dalam
kelas. Ia menunjukkan interaksi dan komunikasi yang berkesan antara guru dengan
murid. Guru seharusnya bijak untuk mengawal kelas dan tidak membiarkan murid
hilang tumpuan di dalam kelas.
Di samping itu juga, kaedah tayangan
power point tidak begitu sesuai untuk pengajaran yang singkat. Seharusnya guru
menggukan kaedah yang lain selain tayangan power point itu contohnya
menunjukkan gambar yang sedia ada atau pun menggunakan bahan maujud. Set
induksi seharusnya tidak memakan masa yang panjang kerana ia boleh mengganggu
masa guru untuk langkah yang seterusnya.
No comments:
Post a Comment