RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata
Pelajaran : Pendidikan Muzik
Kelas : Tahun 3
Bilangan
Pelajar : 31 orang
Tarikh : 23.08.2011
Hari : Selasa
Masa : 1100 – 1130
pagi
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran, murid-murid dapat :
·
Menyanyi
sambil menggayakan pergerakan badan mengikut tempo.
Kemahiran simulasi dan penerangan
Nilai :
Bekerjasama, patuh pada arahan, menghormati dan memberi perhatian.
KBKK :
Menjana idea, memahami, membuat kesimpulan dan mengkategorikan.
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran :
1. Menyalin seni kata lagu yang ingin
dinyanyikan.
2. Guru bersama-sama murid menyanyikan
lagu yang dipilih secara beramai-ramai.
3. Guru bersama-sama murid melakukan
pergerakan badan mengikut tempo lagu.
4. Murid-murid menggayakan pergerakan
badan mengikut tempo sehingga berja
5. Nyanyian sambil menjayakan pergerakan badan mengikut
tempo lagu yang diberikan.
6. Murid menyanyi secara
beramai-ramai dan guru merumuskan isi pelajaran.
REFLEKSI
PENGAJARAN
KEKUATAN
:
Murid-murid
berasa seronok kerana dapat menyanyikan lagu yang diberikan mengikut tempo.
Murid-murid juga berjaya mengolah pergerakan badan yang bersesuaian dengan
lirik lagu serta tempo. Objektif secara keseluruhannya tercapai dan corak pergerakan yang diolah juga mampu
membangkitkan semangat untuk meneruskan pembelajaran.
KELEMAHAN :
Masa yang di peruntukkan tidak mencukupi. Ini kerana murid-murid juga
terpaksa menyalin lagu yang akan dinyanyikan dan ia memakan masa. Murid
terpaksa melakukan aktiviti dengan masa yang tidak mencukupi dan segelintir
daripada murid-murid merungut kerana tidak berasa puas melakukan aktiviti yang
dirancang.
TINDAKAN/PENAMBAHBAIKAN
Masa yang diperuntukkan untuk Pendidian Muzik hanya 30 minit. Oleh itu
saya haruslah memastikan aktiviti yang dijalankan menepati masa yang amat
singkat tersebut. Langkah yang harus saya ambil mengatasi masalah ini ialah
mengedarkan lirik lagu kepada murid. Justeru itu, murid tidak perlu menyalin
lagu tersebut dan ini tidak memakan masa dan murid boleh melakukan aktiviti
tanpa sekatan.
No comments:
Post a Comment