RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN MAKRO
Tarikh : 03 Jun 2011
Hari : Isnin
Kelas : Tahun Lima
Jumlah Murid : 25 orang
Masa : 10.30 – 11.00 [30
minit]
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tajuk : Rumah ku Syurga ku
[Kasih Ibu]
Objektif : 1. Membaca perkataan,
frasa dan ayat yang mengandungi
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi
yang betul
2. Menulis perkataan dengan pelbagai jenis
ayat
3. Menerangkan makna perkataan dan maksud
frasa
berdasarkan teks
4. Membina ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan
subjek dan predikat
Hasil Pembelajaran :
- Fokus Utama :
1.0
Berbual dengan keluarga, rakan sebaya, dan
pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal
1.1
Aras 1 ( i ) Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
kehidupan seharian dengan
menggunakan
kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang
sesuai
5.0 Membaca
kuat dengan kelancaran sebutan, intonasi
dan gaya pembacaan
yang sesuai
5.1 Aras 1 ( i ) Membaca
perkataan, frasa dan ayat yang
mengandung ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan
dan intonasi yang
betul.
- Fokus Sampingan:
1.1
Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan
menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang
betul
dan memahami perkara yang dibaca
Sistem Bahasa
- Tatabahasa : Kata adjektif, Kata kerja, Kata Nama, Ayat Majmuk dan Ayat
Tunggal
- Kosa kata : makam, bonda, bakti, melahirkan, doa, melahirkan dan
sempadan
Pengisian Kurikulum
- Ilmu : Pendidikan Moral, Sivik dan Kewarganegaraan
- Nilai murni : Bekerjasama, Keberanian, disiplin dan hemah
tinggi
- Kemahiran bernilai tambah :
- Kemahiran berfikir – menjana idea, merumuskan dan menjana Idea
- Pembelajaran kontekstual
- Kecerdasan pelbagai – Pendidikan Muzik, Pendidikan Moral
Bahan Bantu Mengajar
- Paparan video Lagu “Oh Ibu”
- Lirik lagu “Oh Ibu”
- Petikan puisi “ di makam bonda”
- Buku latihan
- Kamus Dewan
Pengetahuan Sedia
Murid pernah:
(i) mendengar lagu ‘Oh Ibu’
(ii) mencari
makna perkataan dalam Kamus Dewan
Langkah
|
Isi
Pengajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Set
induksi
[5 minit]
|
Rakaman Lagu yang bertajuk
“Oh Ibu”
Paparan dalam slaid
Nyanyian Mamat Exist
|
1. Guru
memainkan lagu “Oh Ibu” dan meminta murid menyanyi lagu tersebut mengikut
senikata yang tertera pada paparan slaid melalui computer
2. Murid
menyanyi lagu tersebut bersama-sama dengan dibimbing oleh guru
3. Guru
bertanyakan kepada murid siapa yang dimaksudkan dalam lagu tersebut
4. Guru
mengaitkan lagu tersebut dengan tajuk yang akan dipelajari pada hari
tersebut.
|
ABM
[paparan
slaid]
BBM
“Oh
Ibu”
“Oh
Ibu”
|
Langkah
1
[10minit]
|
Paparan slaid petikan puisi
Sajak “Di Makam Bonda”
|
1. Guru
memaparkan petikan sajak “ Di Makam Bonda” dan memberikan lembaran kertas
sajak tersebut kepada murid
2. Guru
membaca sajak tersebut dan memilih secara rawak seorang murid untuk membaca
sajak tersebut mengikut intonasi membaca sajak seperti yang dibacakan oleh
guru
3. Murid
membaca sajak mengikut intonasi
yang
dibacakan oleh guru
4. Guru
meminta murid menggariskan perkataan yang disebut oleh guru melalui petikan
sajak tersebut
5. Murid
menggariskan perkataan yang disebut oleh guru
|
ABM
[paparan
slaid
BBM
NILAI MURNI
KBT
|
Langkah
2
[ 10 minit]
|
Mencari makna perkataan yang telah
digariskan dalam petikan sajak “Di Makam Bonda”dengan membuat rujukan
daripada Kamus Dewan
1. Mengunjungi
2. Menyambut
3. Kenangan
4. Bonda
5. Doa
6. Makam
7. Melahirkan
8. Sempadan
9. Kemuliaan
10. Bakti
|
1. Guru
membahagikan murid kepada 5 kumpulan dengan terdapat 5 orang murid setiap
kumpulan
2. Guru
memberikan sehelai kertas untuk setiap kumpulan bagi menulis perkataan yang
telah digariskan dalam petikan sajak tersebut.
3. Guru
memaparkan slaid perkataan-perkataan yang telah digariskan oleh murid
sebentar tadi
4. Murid
menyalin perkataan tersebut dalam kertas yang telah diberikan
5. Guru
memberikan Kamus Dewan kepada setiap kumpulan dan meminta mereka mencari
makna perkataan yang telah disalin tersebut.
6. Murid
bekerjasama dengan setiap ahli dalam kumpulan mencari makna perkataan yang
ditulis tadi dengan dibimbing oleh guru cara mencari makna perkataan
menggunakan Kamus Dewan tersebut.
7. Guru
meminta wakil bagi setiap kumpulan menulis perkataan yang digariskan tadi
beserta makna yang telah dicari dipapan tulis.
8. Guru
meminta murid membaca setiap perkataan tersebut beserta maksud seperti yang
telah ditulis di papan tulis dan menyalin didalam buku latihan masing-masing.
|
ABM
[paparan
slaid]
BBM
NILAI MURNI
KBT
KOSA KATA
Strategi pengajaran
|
Penutup
[ 5 minit]
|
Penutup Kognitif:
Rumusan pembelajaran oleh murid
Penutup Sosial:
Ucapan terima kasih, pujian dan
nasihat kepada murid
|
1. Guru
meminta murid membina contoh ayat berdasarkan perkataan yang bergaris.
2. Guru
memberi pujian kepada murid yang dapat membina ayat dengan betul.
3. Guru
bertanya kepada murid perkataan yang mereka kurang faham maksudnya dan murid
sukar mengembangkan idea untuk membina ayat
4. Murid
diminta membuat latihan binaan yat yang belum siap sebagai kerja rumah
|
BBM
NILAI MURNI
KBT
Strategi pengajaran
|
REFLEKSI PEMBELAJARAN MAKROPENGAJARAN
KEKUATAN
Pengajaran makro pula berbeza daripada
pengajaran mikro. Jika pengajaran mirkro memakan masa 5-10 minit tetapi
pengajaran makro memerlukan masa yang lebih panjang iaitu 30 minit. Dan
pengajaran makro memerlukan guru untuk menjalankan setiap langkah iaitu dari
langkah set induksi sehinggalah langkah penutup.
Kekuatan yang dapat dikenal pasti
selepas sesi pengajaran makro ialah pencapaian objektif. Secara keseluruhannya,
objektif pengajaran yang dirancang
semasa menyediakan rancangan makro dapat dicapai secara keseluruhannya di mana
murid dapat memahami dan seterusnya menguasai topik yang diberikan. Di sinilah
kekuatan yang diperolehi iaitu sasaran objektif tercapai.
Selain daripada itu, kekuatan dalam
pengajaran makro kali ini ialah dari segi penglibatan murid semasa proses pembelajaran
dan pengajaran dijalankan. Murid
terlibat secara aktif dalam setiap aktiviti yang dijalankan. Murid juga dapat
memberikan perhatian terhadap pengajaran dan menjawab soalan – soalan yang
dikemukakan semasa sesi soal jawab dijalankan. Penglibatan murid penting untuk
memastikan kelancaran proses pengajaran yang dijalankan.
Di samping objektif yang tercapai
dan penglibatan murid, kekuatan lain yang dapat dikesan hasil daripada proses
makro ini ialah dari segi komunikasi. Komunikasi yang baik adalah di mana guru
dapat memberikan arahan dan penerangan dengan jelas dan mudah untuk difahami
oleh murid. Guru dapat memberikan arahan tanpa perlu melakukan pengulangan
untuk setiap arahan yang diberikan. Intonasi dan kelantangan suara juga turut
mempengaruhi kepada kekuatan ini. Murid mudah mendengar dan lebih memberi
tumpuan terhadap arahan yang diberikan.
Antara kekuatan lain yang dapat
dikesan juga ialah dari segi kawalan kelas. Guru secara keseluruhannya dapat mengawal
kelas dengan baik dimana guru dapat mengaplikasikan aspek pedagogi dalam
pengajaran. Guru dapat menyediakan persekitran kelas yang harmoni dan tersusun
untuk sesi pengajaran dan menyumbang kepada berhasilnya kekuatan dan kejayaan
makropengajaran yang dijalankan. Murid juga tidak menimbulkan banyak masalah
semasa sesi pengajaran makro dijalankan.
KELEMAHAN
Setiap kekuatan pasti ada kekurangan
yang dan tidak dapat dinafikan bahawa pengajaran makro ini mempunyai kelemahan
yang tersendiri. Setelah habis sesi penajaran say dapat mengenalpasti beberapa
kelemahan murid. Kelemahan ini memberi sedikit cacat celanya kepada kekuatan
pengajaran makro ini.
Antara kelemahan yang dapat dikesan
selepas sesi pengajaran ialah dari aspek pengurusan masa. Diakui sememangnya
amat sukar untuk menjalankan makro dalam durasi 30 minit yang ditetapkan. Dalam
persediaan rancangan mengajar yang dibuat semuanya Nampak lancar dan tersusun
namun hakikatnya berbeza setelah kita melaksanakan pengajaran tersebut. Banyak
perkara yang menyumbang kea rah wujudnya kelemahan ini. Ini kerana jika dilihat
subjek yang di ajar pada kali ini biasanya memakan masa 60 minit tetapi ia di
ubah dan di jalankan selama 30 minit.
Selain daripada kelemahan dari aspek
pengurusan masa, kelemahan lain yang wujud ketika sesi pengajaran makro
dijalankan ialah kurangnya interaksi dua hala guru dengan murid sebagai klien
dalam makro tersebut. Maksudnya di sini, pedagogi kelas tidak terurus
sepenuhnya. Guru hanya member tumpuan di hadapan kelas semata – mata dan tidak
mengajalankan kaedah kawalan kelas secara menyeluruh yakni tidak menggunakan
keseluruhan kawalan kelas. Guru hanya tertumpu kepada penerangan dan pengajaran
di hadapan kelas sahaja dan mengandaikan bahawa murid – murid yang duduk di
belakang kelas dapat mengikuti pengajarannya.
Guru juga mengalami masalah untuk
membantu murid secara keseluruhannya. Maksudnya, guru tidak dapat member
bimbingan sepenuhnya kepada semua murid ketika menjalankan sesi aktiviti
pengajaran. Ini disebabkan oleh beberapa halangan yang tidak terduga dan juga
disebabkan oleh kekangan masa yang tidak begitu mengizinkan untuk menjalankan
aktiviti kumpulan dalam temph yang panjang. Namun demikian, guru mengambil
tindakan lain dengan menggunakan kaedah bimbingan rakan sebaya untuk membantu
melancarkan lagi aktiviti yang dilaksanakan.
Penggunaan kamus juga memberi kesan
untuk pengajaran makro kali ini. Tidak semua murid di dalam kelas tersebut
dapat menggunakan kamus dengan betul. Ada segelintir daripada mereka masih
belum dapat mencari perkataan yang diberi dengan betul. Segelintir daripada
mereka masih lagi samar-samar untuk mencari perkataan terumatanya perkataan
yang melibatkan imbuhan. Selain itu ada diantara mereka tidak memberi kerjasama
kepada rakan-rakan mereka dan membuat kerja yang lain. Ada pula kumpulan yang
hanya mengharapkan seorang saja daripada rakan mereka untuk mencari makna yang
diberi oleh guru. Mereka lebih senang menggunakan masa yang diberikan untuk
membuat kerja lain dan tidak berbuat apa-apa.
LANGKAH
MENGATASI
Setiap kelemahan dan kekuatan perlu
diatasi dan mesti ada penambahbaikan yang dilakukan bagi meningkatkan lagi
kualiti pengajran di masa akan datang. Guru perlu mengambil iktibar dan memikirkan
tindakan yang sewajarnya supaya kelemahan tersebut tidak lagi berulang dan
tidak mengganggu pengajaran pada masa akan dating.
Guru
perlu sentiasa bergerak dan berjalan ke setiap sudut kelas bagi memantau dan
melihat setiap aktiviti yang dilakukan oleh murid ketika PnP berjalan. Kaedah
ini sangat membantu guru dalam mengawal murid di dalam kelas, sama ada mengawal
tingkah laku murid, atau membantu ketidak fahaman murid terhadap pelajaran
secara seta merta. Perkara ini perlu dilakukan oleh setiap guru dalam proses
PnP di dalam kelas. Ia menunjukkan interaksi dan komunikasi yang berkesan
antara guru dengan murid.
Selain itu, penambah baikan yang perlu dilakukan
ialah ketepatan penggunaan masa menyampaikan pelajaran serta pemantauan murid
di dalam kelas. Guru perlu menepati ketetapan masa seperti yang ditentukan dalam
RPH. Ketetapan masa perlu diikut bagi melancarkan proses PnP. Hal ini juga akan
memudahkan guru menyelesaikan setiap bahagian penyampaian pengajaran dari
permulaan sesi pengajaran hingga tamat.
Di samping itu juga guru haruslah
sentiasa melatih murid supaya sentiasa menggunakan kamus untuk mencari
perkataan yang mereka tidak faham. Guru juga harus menerangkan cara mencari
perkataan kepada murid terutamanya perkataan yang mempunyai perkataan
berimbuhan. Guru harus peka akan masalah tersebut supaya murid dapat mencari
perkataan yang dikehendaki dengan cepat dan pantas. Guru juga harus menegur
murid yang tidak memberi kerjasama kepada rakan mereka dan memastikan tidak ada
daripada mereka melakukan kerja yang lain.
No comments:
Post a Comment